Popular Posts

Tuesday 17 May 2011

i-Teacher output learning

i-Teacher


Program i-Teacher dihasilkan menerusi penyelidikan tiga tahun Prof.Hanafi Atan, Prof. Madya Zuraidah Abdul Rahman dan Prof Madya omar Majid, pensyarah di Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh USM. Ia mengandungi pengisian mengikut silibus Kementerian Pelajaran Malaysia selain disokong oleh animasi interaktif, elemen bimbingan avatar, persembahan slaid dan ciri-ciri pemantauan perkembangan semasa pelajar.
      Ia mempunyai "guru avatar" yang bijak. Pelajar yang menggunakan program i-Teacher ini boleh memilih mana-mana guru avatar ialah menjawab soalan-soalan yang berkaitan menerusi suara dan mesej secara bertulis di skrin.
    Selain menanyakan soalan mengenai topik yang dipelajari, mereka menjawab lain-lain soalan yang dikemukakan dengan suara seolah-olah ada guru sebenar yang sedang berinteraksi dengan kita. Ia boleh dibawa berbual mengenai apa saja topik lengkap dengan suara seolah-olah kita sedang berinteraksi dengan manusia sebenar dan bukan "guru buatan". Pelajar yang menggunakan program i-Teacher ini boleh memilih mana-mana guru yang disukainya. Selain mempelajari topik pilihan, interaksi dengan guru berkenaan yang menjawab dengan suara sebenar dalam Bahasa Inggeris serta tulisannya sekali pasti bantu memperolokkan sebutan Bahasa Inggeris yang lebih baik.
                               
                                                                                                                  Beribu-ribu soalan disediakan untuk menguji kefahaman, kecekapan dan kebersediaan pelajar keatas sesuatu topik. Soalan-soalan ini dimajukan kepada guru avatar dan jawapan disediakan serta-merta.

                                 








Konsep animasi dibentangkan bersama nota.Ia menarik dan bermutu tinggi. Gambar animasi direka oleh pereka animasi Universiti Sains Malaysia juga bersifat kreatif. Huraian dibuat dengan jelas. pendek kata ia bukan saja memudahkan pembelajaran, malah membuatnya lebih menyeronokkan!


                                                     







  









 Sebagai bahan interaktif, pelajar juga boleh mendengar huraian yang diberikan.Bukan saja visual yang menarik, bahan audio juga disajikan, justeru membuat pembelajaran begitu berkesan.

          







 Konsep animasi juga memudahkan pelajar menampakkan perkara yang dibentangkan secara lebih jelas dan juga lebih kesannya keatas daya ingatan. Lebih-lebih lagi gambar yang disajikan berkualiti tinggi serta berwarna-warni.



 
















Gambarajah berbentuk blok juga membantu memudahkan kefahaman, daya ingatan-hatta penguasaan sesuatu topik yang diperkenalkan.

Nota Kemahiran Hidup
             


                       Memahami sejarah dengan nota berwarna-warni serta kreatif.

                         




              








Banyak contoh soalan dan jalan kiranya untuk bantu pelajar menguasai Matematik.
                                   

                        
                                             
Guru maya yang sentiasa menjawab pertanyaan anda.
                                      


Animasi dan demonstrasi yang menarik dan tidak membosankan.
        
Quiz berdasarkan topikal di dalam subjek.
                                                                         
                                                  

Sebahagian dari kehebatan Program Score A/ i-Teacher.
                                               
                                

No comments:

Post a Comment